´68 Shelby GT 500

V roku 1968 bol v Spojených štátoch Ford Mustang jedným z najpopulárnejších automobilov. Tieto autá boli cenovo dostupné a dostatočne „svalnaté“ pre amerických vyznávačov výkonu a rýchlosti. V roku 1964 Ford požiadal o spoluprácu charizmatického automobilového pretekára a ladiča motorov Carolla Shelbyho, ktorý kvôli zdravotnému stavu musel ukončiť pretekársku kariéru.

V roku 1965 predstavil na základe Ford Mustang fastback model Shelby Mustang GT350, o dva roky neskôr pribudol GT500 a rok na to Convertible a GT500KR (KR = King of the Road = Kráľ ciest). Nový Shelby GT-500 poháňal sedemlitrový motor 428 V8 s výkonom viac ako 260 kW (cca 350 HP). Bol to posledný Shelby Mustang skutočne postavený v továrni Shelby American. Na prvý pohľad viditeľná zmena bola v prednej časti vozidla.

Boli prepracované predné časti blatníkov, kompletná maska chladiča s refl ektormi, ktoré zmenili svoj tvar na obdĺžnikové, a samozrejme sklolaminátová kapota, ktorá už nesiahala až k maske chladiča, ale len po držiak chladiča. Veľmi podstatné je, že z auta boli odstránené všetky znaky FORD a boli nahradené nápismi SHELBY – tak vpredu, ako aj vzadu. Shelbyho Mustangy ste poznali na prvý pohľad: dva pásy modrej, bielej, čiernej, alebo zlatej farby podľa farby karosérie, ktoré prechádzali stredom od predného až po zadný spojler. Na boku karosérie nad podbehami boli tiež pásy s prívlastkom GT 350, resp. GT 500. Ak by ste teraz toto auto chceli kúpiť, pripravte si aspoň 150 000 USD.

Text a foto: Ervín Kovalčík

Viac sa dočítate v časopise Modelář 3/2020, ktorý vyšiel 11. 3. 2020

Obsah Modeláře 3/2020 nájdete – TU.

Knižné novinky