Námorná pechota USA vykonala prvý let AH-1Z

s integrovaným dátovým systémom Link-16


Počas letových skúšok námorná pechota Spojených štátov amerických (USMC) úspešne predviedla obojsmernú komunikáciu medzi vrtuľníkom AH-1Z Viper a pozemnou stanicou pomocou nového hardvéru a softvéru Link-16. Nový systém pre dátové spojenie úspešne integrovali do vrtuľníkov Viper spoločnosti Bell a Northrop Grumman.

Bell Textron Inc., dcérska spoločnosť Textron Inc. (NYSE: TXT), vyrába vrtuľník AH-1Z Viper. Northrop Grumman Corporation (NYSE: NOC) zasa vyvinula systém Link-16. Sieť taktického dátového spojenia Link-16 je neoddeliteľnou súčasťou plánovaných vylepšení H-1, ktoré majú zabezpečiť, aby si platforma H-1 zachovala technologickú výhodu a bojové schopnosti počas celej svojej životnosti.

„V mene spoločnosti Bell nás nesmierne teší, že sa môžeme s námornou pechotou podeliť o túto novú taktickú schopnosť vrtuľníkov H-1,“ povedal Mike Deslatte, viceprezident a riaditeľ programu Bell H-1. „Lepšia konektivita moderného bojiska výrazne zefektívňuje stroje H-1. Vďaka svojmu vybaveniu môžu lepšie podporovať jednotky námornej pechoty operujúce na zemi.“

Link-16 umožňuje strojom AH-1Z pomocou digitálnej palubnej architektúry rýchlo získavať a zdieľať informácie zo senzorov s inými zbraňovými systémami. Stroje AH-1Z sú na rozdiel od iných vrtuľníkov vybavené plne integrovanou protivzdušnou obranou vrátane riadených striel krátkeho dosahu AIM-9 Sidewinder. Operačný systém Link-16 spoločnosti Northrop Grumman obsahuje novú digitálnu pohyblivú mapu, novú bezpečnostnú architektúru a dátové kanály Link-16 a Advanced Networking Wideband Waveform (ANW2).

„Systém Link-16 od Northrop Grumman výrazne podporí našu námornú pechotu dnes aj v budúcnosti, a to vďaka kritickej technológii, ktorá uľahčuje koordináciu, spoluprácu a interoperabilitu. Možnosť zobrazovať a integrovať data Link-16 so systémom H-1 dáva pilotom AH-1Z väčšie situačné povedomie a lepšie schopnosti prežiť,“ povedal James Conrov, viceprezident pre navigáciu, zameriavanie a prežitie spoločnosti Northrop Grumman. „Tento zásadný míľnik je jasným dôkazom toho, že sa sústredíme na ‚rýchlosť zavádzania do flotily‘. To sa nám darí dosiahnuť predovšetkým vďaka rekordne krátkemu času medzi predstavením konceptu a uskutočnením prvého letu. Flexibilita a prispôsobivosť spolu s využitím moderných vývojových postupov novej generácie sú jedinými spôsobmi, ako inovovať a držať krok s meniacimi sa potrebami misií.“

V spolupráci na programe ľahkých útočných vrtuľníkov H-1 pre námornú pechotu Spojených štátov (PMA-276) spoločnosti Bell a Northrop Grumman a členovia tímu PMA-276 využili osvedčené komerčné postupy modelového systémového inžinierstva (Model Based Systems Engineering a Agile Development). Táto stratégia fungovala ako vo fáze riešenia koncepčných požiadaviek, tak pri testovaní konštrukcie v priebehu 12 mesiacov. Skupina spoločnosti Northrop Grumman pre vedúcu technologickú integráciu rýchlo navrhla a integrovala do platformy H-1 balíček Link-16 s moderným digitálnym mapovaním. Programový tím H-1 spoločnosti Bell zaistil potrebnú analýzu stroja a úpravy pre začlenenie systému Link-16 do existujúcich integrovaných systémov vrtuľníkov AH-1Z. Spoločne zúčastnené tímy definovali, čo znamenaná rýchlo zostaviť a nasadiť integrované riešenia na existujúcich prevádzkových platformách za účelom zvýšenia ich bojaschopnosti.
„Platforma H-1 má za sebou desiatky rokov skúseností na bojisku a bola vyvinutá pre misie v rozličných prostrediach,“ povedal plukovník Vasilios Pappas, programový manažér PMA-276. „Integrácia systému Linl-16 je v súlade so schopnosťou tejto platformy prispôsobovať sa neustále sa meniacim hrozbám a plniť potreby súčasných aj budúcich misií.“

Námorná pechota Spojených štátov plánuje skúšobné lety vrtuľníkov AH-1Z počas celého leta. Po nich budú nasledovať letové skúšky systémov Link-16 na letúne UH-1Y Venom. Predpokladaná počiatočná integrácia operačného systému Link-16 do letky strojov AH-1Z prebehne v roku 2022.

Text a foto: Bell Textron /red

Knižné novinky