Letisko Košice: Fotopohľady do histórie

12. diel, Stopäťdesiatštvorka už nepriletí


S pravdepodobnosťou blížiacou sa istote môžeme povedať, že trojmotorové dopravné lietadlo Tupolev Tu-154 už na košickom letisku neuvidíme. Spomenutý typ totiž nespĺňa prísne európske emisné a hlukové normy a preto ho podľa dostupných informácií už žiadne aerolínie nepoužívajú – možnou výnimkou sú severokórejské aerolínie Air Koryo.

Stopäťdesiatštvorka, ktorú vyvinula konštrukčná kancelária A. N. Tupoleva, vykonala prvý let 4. októbra 1968 a do služby ju sovietska letecká spoločnosť Aeroflot zaradila 7. februára 1972. Typ Tu-154 sa stal ťažným koňom Aeroflotu a aj dobrým exportným artiklom – lietadlo bolo využívané v 17 zahraničných spoločnostiach. Medzi nimi boli aj Československé (neskôr České) aerolínie, ktoré lietadlá Tu-154 občas nasadzovali aj na linky z Prahy, resp. z Bratislavy do Košíc. Slovenské aerolínie, založené v júni 1995, lietali s tromi lietadlami Tu-154. Na snímke z roku 1999 je slovenská stopäťdesiatštvorka s „prestížnou“ poznávacou značkou OM-AAA, parkujúca na košickom letisku.

Spomenieme ešte, že typ Tu-154 mal v kóde NATO označenie Careless, čo môžeme preložiť ako nedbanlivý, ľahkovážny či bezstarostný. Na pravú mieru treba dať aj prvú vetu tohto príspevku. Je pravda, že priletieť Tu-154 už neuvidíme, ale nie je pravda, že ho nemôžeme vidieť vôbec – prilietajúci či odlietajúci cestujúci môžu z okna lietadla vidieť zaparkovanú bývalú „vládnu“ stopäťdesiatštvorku s registráciou OM-BYO, ktorá vykonala svoj posledný let 27. septembra 2017, a to z Bratislavy do Košíc, kde sa uložila na večný letecký spánok v priestoroch Múzea letectva.

Text a foto: Rado Mlýnek

Knižné novinky