MENU

Letisko Košice: Fotopohľady do histórie

8. diel, Rakúsky Saab 105OE


Lietadlo, o ktorom si dnes prečítate, nebudeme môcť na košickom letisku už nikdy vidieť. Ide totiž o cvičné multifunkčné lietadlo typu Saab 105, dvojmotorový hornoplošník s dvomi sedadlami vedľa seba s maximálnou rýchlosťou 970 km/hzo. Ten vyše pol storočia slúžil rakúskym ozbrojeným silám. Minulý rok však Rakúsko všetkých 40 lietadiel vyradilo zo svojej flotily.

Oficiálna rozlúčka sa uskutočnila 11. decembra minulého roku na základni Vogler. Úplne posledný let vykonal potom rakúsky saab 13. januára tohto roku – išlo o technický prelet do Salzburgu, kde bude lietadlo vystavené v hangári známej spoločnosti Flying Bulls.

Keďže tri švédske saaby vo verzii 105OE pristáli v Rakúsku 2. júla 1970, celková doba služby týchto lietadiel v rakúskom letectve presiahla 50 rokov. Posledné lietadlá prevzalo rakúske letectvo v roku 1972.

Rakúsko bolo jedinou krajinou, do ktorej sa stopäťky exportovali. Domáce, teda švédske letectvo, si objednalo 150 lietadiel, ktoré okrem výcviku pilotov plnili rôzne úlohy, a to niekedy aj civilné – išlo napríklad o urgentnú prepravu ľudských orgánov na transplantácie.

S vývojom typu 105 začala firma Saab na vlastné náklady, prostriedky zo štátneho rozpočtu získala až po podpísaní zmluvy na dodávku 100 lietadiel. Prvý prototyp Saaba 105 zažil svoj prvý let 29. júna 1963 a prvý let sériovej verzie sa uskutočnil 27. augusta 1965. Fotografia rakúskeho Saaba vznikla začiatkom septembra 1998.

Text a foto: Rado Mlýnek /r

Novinky

Odoberajte newsletter

Odoberajte najnovšie informácie o našej ponuke do Vašej emailovej schránky.