Do Košíc priletel nákladný Caravan

Vítaným doplnkom a obohatením – a to doslovným i obrazným – pravidelnej linkovej letovej prevádzky na košickom medzinárodnom letisku sú nepravidelné prílety a odlety iných než dopravných lietadiel. Ide o malé športové, cestovné či cvičné lietadlá, obchodné prúdové lietadlá pre menší počet cestujúcich (známe pod skratkou bizjet) i nákladné lietadlá.

Pokiaľ ide o nákladné lietadlá, ide zväčša o menšie, často z osobnej verzie konvertované typy. Nedávno do Košíc z Norimbergu priletelo jedno nákladné lietadlo, ktoré po naložení paliet so súčasťami pre automobily, vyrobenými v jednom východoslovenskom dodávateľskom závode automobilového priemyslu, odletelo do rakúskeho Linzu. Išlo o lietadlo typu Reims-Cessna F-406 Caravan II, ktoré vyvinula francúzska firma Reims Aviation na báze lietadla typu 404 Titan, vyrábaného americkou firmou Cessna.

Model Caravan II bol koncipovaný ako všestranne využiteľné lietadlo pre dopravu až dvanástich cestujúcich alebo nákladu. Lietadlo využívajú civilné a vojenské zložky aj na letecký prieskum a dohľad. Caravan po prvý raz vzlietol 22. septembra 1983 a firma Reims (sídliaca v meste Reims, slovensky Remeš) ho vyrábala do svojho zániku v roku 2013. Celkovo bolo vyrobených len 99 lietadiel spomenutého typu. Lietadlo má rozpätie krídiel 15,09 m, dĺžku 11,89 m, výšku 4,01 m a jeho maximálna vzletová hmotnosť je 4200 kg. Na pohon lietadla slúžia dva turbovrtuľové motory Pratt & Whitney Canada PT6A-112 výkonu po 373 kW. Maximálna rýchlosť lietadla je 424 km/h, úsporná cestovná rýchlosť je 260 km/h, maximálny dolet je 2135 km. Z hľadiska prevádzkových nákladov je jeho výhoda v tom, že môže byť pilotované len jedným pilotom.

Lietadlo Reims-Cessna F-406 Caravan II, ktoré nedávno pristálo na košickom letisku, má výrobné číslo 61, bolo vyrobené v roku 1988, jeho ľahko zapamätateľná poznávacia značka je D-IFFF a jeho prevádzkovateľom je spoločnosť Air-Taxi Europe, sídliaca v nemeckom Braunschweigu. Mimochodom, keď som spomenutý Caravan II fotografoval, moja „optická“ pamäť mi navrávala, že lietadlo uvedeného typu už na našom letisku bolo. Môj fotoarchív odhalil, že to tak skutočne bolo: v roku 2013 i 2014 do Košíc zavítal Caravan II s poznávacou značkou D-IATE, ktorý tiež patrí do flotily spoločnosti Air-Taxi Europe.

Text a foto: Rado Mlýnek

Knižné novinky