Ako prvé prileteli do Košíc turbovrtuľové lietadlá

Pravdepodobne ste sa s výrazom vis major už stretli a aj viete, že spomenutý latinský výraz sa do slovenčiny prekladá ako vyššia moc. Pod vyššou mocou sa – povedané stručne – rozumie zvláštna skutočnosť, spočívajúca v mimoriadnej, nepredvídateľnej, neodvrátiteľnej a nezavinenej udalosti, ktorá spôsobí nejakú škodu.

Medzi najbežnejšie udalosti, ktoré napĺňajú pojem vyššia moc, patria živelné pohromy či katastrofy. Aj pandémiu Covid-19, ktorá od začiatku roka zasiahla celý svet, možno považovať za vyššiu moc, ktorá si vyžiadala v mnohých hospodárskych i spoločenských oblastiach prijatie rôznych reštriktívnych opatrení - tie sa výrazne dotkli aj leteckej dopravy. Od 13. marca boli v dôsledku opatrení prijatých na zabránenie šírenia ochorenia COVID-19 zakázané medzinárodné lety s miestom pristátia na území SR. Pre košické letisko to znamenalo zrušenie odletov a príletov spoločností Austrian Airlines, České aerolínie, Eurowings, LOT Poľské aerolínie, Ryanair a Wizz Air.

Bezletové obdobie na letisku trvalo temer presne tri mesiace a letová prevádzka na pravidelných linkách bola obnovená 15. júna, keď sa na linku spájajúcu Prahu a Košice vrátili České aerolínie. O týždeň nato, 22. júna, sa Austrian Airlines stali druhou leteckou spoločnosťou, ktorá obnovila svoju pravidelnú linku do Košíc, a to z Viedne. Obidve spomenuté spoločnosti nasadili na premiérových letoch obnovených liniek z Prahy resp. Viedne do Košíc osvedčené lietadlá ATR 72 resp. DHC-8. Ide o najbežnejšie používané – a konkurujúce si - dvojmotorové turbovrtuľové lietadlá pre regionálne trate. Stručne obidva typy predstavíme.

Lietadlo ATR 72 je výrobkom spoločnosti ATR, ktorá je spoločným podnikom francúzskej firmy Aérospatiale a talianskej firmy Alenia. Tento spoločný podnik sa vo francúzštine nazýva Avions de Transport Régional, v taliančine Aerei di Trasporto Regionale, takže skratka ATR je rovnaká v oboch jazykoch. Prvý prototyp prvého modelu, označeného ATR 42, po prvý raz vzlietol 16. augusta 1984. Zväčšením dĺžky i rozpätia krídiel vznikol typ ATR 72 so štandardnou prepravnou kapacitou 72 cestujúcich, ktorý absolvoval prvý let 27. októbra 1988. Modernizovaná verzia ATR 72-500, ktorá absolvovala prvý let v roku 1997, sa vyznačuje výkonnejšími motormi výkonu po 2 148 kW, šesťlistovými vrtuľami a zmodernizovaným interiérom pre až 74 cestujúcich. Lietadlo má dĺžku 27,16 m, rozpätie krídiel 27,06 m, výšku 7,65 m a jeho maximálna vzletová hmotnosť 22 500 kg. Cestovná rýchlosť je niečo nad 500 km/h, maximálny dolet je 1 330 km. Prvý let z Prahy do Košíc a späť po trojmesačnom prerušení letov vykonalo lietadlo Českých aerolínií typu ATR 72-500 s poznávacou značkou OK-GFS, ktoré je vo flotile ČSA od decembra 2012. České aerolínie majú päť lietadiel spomenutého typu.

Spoločnosť Austrian Airlines nasadila na premiérový „pokrízový“ let z Viedne do východoslovenskej metropoly lietadlo, ktoré na svojej internetovej stránke predstavuje ako Bombardier Q400. To vás môže trochu zmiesť, pretože vyššie sme spomenuli, že z rakúskej metropoly k nám priletelo lietadlo typu DHC-8. Ide ale o ten istý typ lietadla, Lietadlo typu DHC-8, bežne označované ako Dash 8 (pomlčka osem), vyvinula kanadská spoločnosť De Havilland Canada a jeho prototyp vykonal prvý vzlet v roku 1983. V roku 1992 kúpil firmu DHC kanadský koncern Bombardier a lietadlo sa začalo označovať názvom nového vlastníka. Nie však nadlho, pretože v roku 2018 odkúpila firmu spoločnosť Longview, ktoré obnovila značku de Havilland Canada (DHC). Austrian používa najnovšiu verziu Dash 8-400, ktorá je označovaná aj ako Q400. Písmeno Q (quiet čiže tichý) znamená, že lietadlo je vystrojené systémom aktívneho potláčania hluku a vibrácií a teda „tiché“. Lietadlo má dĺžku 32,83 m, rozpätie krídiel 28,42 m, výšku 8,34 m a môže prepravovať až 90 cestujúcich (Austrian má kabínu pre 76 cestujúcich). Maximálna rýchlosť lietadla je 665 km/h, maximálny dolet je 1 630 km. Prvý obnovený let z Viedne do Košíc a späť absolvovalo lietadlo DHC 8-400 alias Q400 s poznávacou značkou OE-LGN, ktoré nesie meno mesta Gmunden a pre Austrian lieta od roku 2012. Mimochodom, typ DHC-8 nenazve personál nášho letiska inak než daška – toto slovo je odvodené od anglického slova dash, čiže pomlčka.  

Text a foto Rado Mlýnek

Knižné novinky