Vyradenie Phantom II v Japonsku sa blíži

Viacúčelové lietadlo McDonnell Douglas F-4 Phantom bolo a je legendou. Koncom druhej dekády 21. storočia však definitívne odchádza do histórie. Posledné kusy tohto typu prevádzkujú už len vzdušné sily Grécka, Južnej Kórey, Iránu, Turecka a Japonska. Aj v krajine vychádzajúceho slnka však čas ich použitia vyprší v marci tohto roku.

Vývoj lietadla sa začal už v prvej polovici 50. rokov minulého storočia. Spočiatku sa uvažovalo o ťažkom stíhacom bombardéri, z kterého sa však čoskoro stala ťažká stíhačka pre každé počasie pre službu na lietadlových lodiach Námorného letectva US Navy a vyzbrojená radarom navádzanými protilietadlovými raketami ďalekého dosahu. Prvý vzlet prototypu XF4H-1 sa uskutočnil 27. mája 1958 a do služby bolo lietadlo prijaté 30. decembra 1960.

Celkove 5195 vyrobených lietadiel slúžilo okrem US Navy v radoch US Air Force a US Marine Corps, ako aj v ďalších 11 vzdušných silách po celom svete (Austrália, Egypt, Grécko, Irán, Izrael, Japonsko, Južná Kórea, Spolková republika Nemecko, Španielsko, Turecko, Veľká Británia).

Text: RNDr. Michal J. Stolár
Foto: Frank Graelish, Ralf Jahnke, Petr Šilhavý, Klaus Trietz

Viac sa dočítate v časopise Letectví+kosmonautika 1/2020, ktorý vyšiel 9. 1. 2020.

Obsah L+K 1/2020 nájdete - TU.

Knižné novinky