MENU

Spoja Prahu s Košicami Airbusy?

České aerolínie vydali koncom minulého roka tlačovú správu s informáciou, že v rámci modernizácie svojej flotily zaradia do svojho lietadlového parku sedem nových moderných dopravných lietadiel, ktorých výrobcom je európsky koncern Airbus. Pôjde o štyri lietadlá typu A220-300 a tri lietadlá typu A321XLR. Na získanie siedmich nových dvojmotorových prúdových strojov využili ČSA opciu, ktorú majú z pôvodnej zmluvy, uzavretej v roku 2006 na dodávku siedmich lietadiel A320neo.

Lietadlá A220-300, určené na krátke a stredné trate, nahradia vo flotile ČSA najmä turbovrtuľové lietadlá ATR 42/72, ktoré budú postupne vyradené. Prvé dve lietadlá, vyrábané v Kanade, by sa vo flotile ČSA mali objaviť v závere tohto roka, ďalšie dve by mali byť dodané v prvom polroku 2021. Lietadlá A220 majú v porovnaní s turbovrtuľovými strojmi výrazne nižšiu spotrebu, čo predstavuje nižšiu záťaž životného prostredia, a výrazne nižšia je aj ich hluková stopa. Pre cestujúcich bude nasadenie A220 namiesto ATR znamenať podstatne tichší, pohodlnejší a rýchlejší let. ČSA si objednali spomenutý typ v konfigurácii pre 149 cestujúcich. „Toto je skvelá voľba pre České aerolínie. Airbus A220 sa ukázal ako veľmi úspešné lietadlo s vysokou mierou dennej využiteľnosti, čo svedčí o jeho výnimočnej univerzálnosti,“ povedal Christian Scherer, obchodný riaditeľ spoločnosti Airbus. Možno ešte spomenúť, že typ A220 nie je takpovediac čistokrvným airbusom. Tento typ vyvinula a s označením CSeries začala vyrábať kanadská firma Bombardier, ktorá sa však dostala do finančných problémov. Povedané skratkou, tieto problémy sa vyriešili prevzatím programu CSeries firmou Airbus, pričom od 10. júla 2018 sa rad CSeries predáva pod označením A220 – model CS100 bol preznačený na A220-100, z modelu CS300 sa stal model A220-300.

Airbus A321XLR, určený na dlhšie trasy, má najväčší dolet zo všetkých modelov radu A320. Jeho doplnkové označenie XLR znamená Extra Long Range, čiže mimoriadne dlhý dolet. Lietadlá A321XLR majú dolet až 8700 kilometrov a ČSA by si ich mali prevziať v roku 2025.

No, keď trošku privrieme oči a zasnívame sa, snáď sa blíži doba, keď na linke z Prahy do Košíc budú opäť lietať lietadlá, poháňané prúdovými motormi. Už aby to bolo!

Text: Radomír Mlýnek
Foto: Airbus

Novinky

Odoberajte newsletter

Odoberajte najnovšie informácie o našej ponuke do Vašej emailovej schránky.