Biela Cerkev a opravy lietadiel

Prežitie leteckého opravárenského závodu v Bielej Cerkvi v období po rozpade sovietskeho zväzu nebolo jednoduché. Nová Ukrajina nepotrebovala závod s dovtedajšími kapacitami za situácie, keď počet techniky sa zmenšoval a jednotky a útvary sa redukovali.

Prispôsobenie kapacít
V čase vzniku ukrajinského vojenského letectva sa na teritóriu Ukrajiny nachádzali tri letecké armády, časti ďalších štyroch leteckých armád, desať leteckých divízii, 22 samostatných leteckých plukov a 9 samostatných letiek bývalých Vzdušných síl Sovietskeho zväzu so zhruba 2800 lietadlami, z nich 1700 bojovými, 700 vrtuľníkmi a viac ako 150 000 vojakmi a dôstojníkmi. Výhodu novému vojenskému letectvu poskytovala hustá sieť opravárenských závodov v Bielej Cerkvi, Čuhujive, Luhansku, Lucku, Ľvove, Konotope, Odese a Záporoží. Ku nim treba pripočítať aj opravárenské závody námornej leteckej techniky v Jevpatorii, Mykolajive a Sevastopole. Doplňovali ich ešte závod protivzdušnej obrany v Dnepropetrovsku, výrobné podniky v Charkove a Kyjeve, závod na výrobu motorov v Záporoží či závody na výrobu výzbroje. Už v období etablovania nového ukrajinského štátu v roku 1992 však bolo jasné, že nová štátna správa ekonomicky nezvládne podporu obrovského množstva jednotiek a výzbroje.

Preto sa začal celý rad nekončiacich redukcií a reorganizácií. Počas nich sa hľadalo optimálne riešenie, v ktorom by sa skĺbili potreby obrany a ekonomické možnosti krajiny. Znižovanie počtu jednotiek, útvarov a zväzkov, personálu a techniky však vyústilo do nemalých problémov v spomenutých leteckých opravárenských závodoch. Tie museli riešiť naplnenie kapacít, čo sa dalo len rozbehnutím aktivít na civilnom leteckom trhu, a to nielen v regióne východnej Európy.

Text: Alexander Golz, Valerij D. Romanenko PhD., Tommy Pfeifer, RNDr. Michal. J. Stolár
Foto: Alexander Golz, Tommy Pfeifer

Knižné novinky