Koniec stíhacieho lietadla MiG-29AS 6526

Stíhací MIG-29AS s evidenčným číslom 6526 zo stavu 1. taktickej letky Taktického krídla Sliač Vzdušných síl Ozbrojených síl Slovenskej republiky havaroval 28. septembra 2019 okolo 21.30 h miestneho času. Pilot sa úspešne katapultoval. Na zemi pád lietadla nezapríčinil zranenie ďalších osôb ani poškodenie majetku. Minister obrany Peter Gajdoš, ktorý sa čoskoro dostavil na miesto havárie, zabezpečil všetko potrebné pre riešenie situácie vrátane teplého čaju pre vojakov...

Sled udalostí
Približne o 20.00 h prijalo letisko Sliač výzvu CAOC Uedem na štart dvojice lietadiel MiG-29AS hotovosti QRA vyčlenenej pre systém NATINAMDS.

(NATINAMDS - NATO Integrated Air and Missile Defence System - Integrovaný systém protivzdušnej a protiraketovej obrany NATO. QRA - Quick Reaction Alert - Pohotovosť k rýchlej reakcii, nepretržitá 24-hodinová pohotovosť nadzvukových stíhacích lietadiel a letového a pozemného personálu pripravených pre zásah proti narušiteľovi vzdušného priestoru členského štátu NATO. CAOC - Combined Air Operations Centre - Kombinované centrum vzdušných operácií. Vzdušný priestor nad Slovenskou republikou spadá do pôsobnosti centra v Uedeme v Spolkovej republike Nemecko. V rámci Integrovaného systému protivzdušnej a protiraketovej obrany je nadriadené slovenskému Operačnému centru na Sliači. Do rozpustenia Varšavskej zmluvy 30. júna 1991 existoval podobný jednotný Systém protivzdušnej obrany štátu s vyčlenenými stíhacími lietadlami a protilietadlovými raketovými systémami aj v Československej socialistickej republike.)

Text: RNDr. Michal J. Stolár
Foto: autor, MO SR

Viac sa dočítate v časopise Letectví+kosmonautika 11/2019, ktorý vyšiel 30. 10. 2019.

Obsah L+K 11/2019 nájdete - TU.

Knižné novinky