Tankery Luftwaffe

Airbus A310 MRTT vyzerá náhradu


Nemecké tankovacie lietadlá typu Airbus A310 MRTT Leteckej pohotovosti umožňujú strategicky predĺžiť dolet a dosah leteckých zbraňových systémov, čím sú zabezpečené flexibilné operačné možnosti Luftwaffe.

Myšlienka dopĺňať palivo lietadlám počas letu vznikla už pred prvou svetovou vojnou, letecký svet sa ňou zaoberal aj počas vojny a na jej zdokonaľovaní pokračoval aj po ukončení vojnového požiaru. Doplňovanie paliva lietadlám vo vzduchu je však dodnes jedným z najťažších leteckých manévrov.

Počiatočné experimenty
Prvý úspešný pokus s doplnením paliva vo vzduchu sa uskutočnil 27. júna 1923. Piloti Leteckej služby Armády USA (United States Army Air Service), L. H. Smith a J. P. Richter, vzlietli z letiska Rockwell pri San Diegu s lietadlom de Havilland D.H.4, ktoré malo prijať palivo. Na odovzdanie paliva slúžil de Havilland D.H.4B-1, s ktorým leteli piloti V. Hine a F. Seifert. Stroj mal prídavnú nádrž s obsahom 495 l a cez uzatvárateľný otvor v spodnej časti trupu sa z neho dala manuálne vypustiť vystužená hadica s uzáverom na konci. Posádka doplňovaného lietadla ju musela manuálne zachytiť a vtiahnuť do trupu, zapojiť do plniaceho zariadenia a otvoriť prívod paliva, ktoré gravitáciou samo prúdilo z vyššie letiaceho tankera. Po naplnení nádrže bolo potrebné včas prívod paliva uzavrieť a spojenie prerušiť.

Text: RNDr. Michal J. Stolár, Alexander Golz
Foto: autori, Airbus, Luftwaffe

Viac sa dočítate v časopise Letectví+kosmonautika 12/2018, ktorý vyšiel 5. 12. 2018.

Obsah L+K 12/2018 nájdete - TU.

Knižné novinky