MENU

Bojové lietadlá NATO

Pred 10 rokmi sme v L+K prezentovali stavy bojových lietadiel severoatlantickej aliancie v Európe. V akom položení sú dnes lietadlá rôzneho určenia včítane subsonických bitevníkov v Európe, to sa pokúšame priblížiť v tomto článku. Vývoj sa totiž nezastavil, v niektorých krajinách prebieha či sa chystá obmena techniky a došlo aj k závažným vojensko-politickým zmenám.

Po politických zmenách v Európe na prelome 80. a 90. rokov minulého storočia nastalo obdobie redukcií a reorganizácií ozbrojených síl a týkalo sa aj letectva. V dôsledku toho počas rokov 1990 až 2000 v celoeurópskom priemere klesol počet bojových lietadiel o 50 až 60 %. Napriek rôznym konfliktom v poslednej dekáde minulého a prvom desaťročí nového tisícročia tento trend stále pokračoval a v rokoch 2000 až 2010 sa opäť znížili stavy o 40 až 50 %. Súčasne však narastala kvalita leteckej techniky, buď modernizáciou starších, alebo zavedením nových bojových lietadiel.

Organizáciu Severoatlantickej zmluvy, ktorá v európskom priestore disponuje najsilnejším zoskupením bojových lietadiel, založili 4. apríla 1949 Belgicko, Dánsko, Francúzsko, Holandsko, Island, Kanada, Luxembursko, Nórsko, Portugalsko, Spojené kráľovstvo, Taliansko a USA. Postupne k tejto zmluve pristúpili ďalšie krajiny: 1952 – Grécko, Turecko; 1955 – Nemecká spolková republika; 1982 – Španielsko; 1999 – Česko, Maďarsko, Poľsko; 2004 – Bulharsko, Estónsko, Litva, Lotyšsko, Rumunsko, Slovensko, Slovinsko; 2009 – Albánsko, Chorvátsko; 2017 – Čierna Hora; 2020 – Severné Macedónsko.

Text: RNDr. Michal J. Stolár, Martin Stolár
Foto: autor, Alexander Golz, 21. ZTL, BUAF, FAF, Lockheed Martin, RAF, USA

Viac sa dočítate v časopise Letectví+kosmonautika 4/2023, ktorý vyšiel 29. 3. 2023.

Obsah L+K 4/2023 nájdete – TU.

Novinky

Odoberajte newsletter

Odoberajte najnovšie informácie o našej ponuke do Vašej emailovej schránky.