MENU

Challenger registrovaný v krajine bez letiska

Medzi bizjety, ktoré z času na čas pristanú na košickom letisku, patria aj lietadlá vyrábané kanadskou firmou Bombardier, konkrétne z rodiny bizjetov s marketingovým označením Challenger (vyzývateľ). Pôvodným výrobcom typu Challenger bola kanadská firma Canadair. Nedávno ma na ploche letiska zaujal Challenger 605… no vlastne upútala ma jeho poznávacia značka T7-OCH. Máloktorý štát, v ktorom je lietadlo registrované, má totiž nezvyklý prefix tvorený kombináciou písmena a číslice. Netušil som, ktorému štátu priradiť prefix T7, tak musel pomôcť internet.

Ukázalo sa, že – teraz trochu zavtipkujem – značka T7 nepatrí žiadnemu štátu, ale takpovediac miništátiku s približne 33 500 obyvateľmi. Ide o San Marino, ktoré je najmenšou republikou a tretím najmenším štátom v Európe. Táto enkláva v talianskom objatí zaberá plochu len 61 štvorcových kilometrov a leží na východných svahoch Apenín. Krajina nemá, pochopiteľne, žiadne letisko a letecky sa k nemu najviac priblížite letom na letisko Rimini, vzdialené asi 15 km od miništátika. San Marino teda nemá letisko, ale vedie – medzinárodné predpisy to umožňujú – vlastný register civilných lietadiel, v ktorom je už zapísaných viac než 200 lietadiel, medzi nimi dokonca aj dva Airbusy A330.

K nám do Košíc priletel spomínaný Challenger 605 so sanmarínskou poznávacou značkou. Úplné typové označenie tohto lietadla je Bombardier CL-600-2B16 Challenger 605. Model 605 vznikol modernizáciou verzie 604 a jeho prototyp vzlietol po prvý raz 22. januára 2006. Posledné lietadlo uvedeného typu bolo odberateľovi dodané v roku 2015. Celkovo bolo vyrobených 288 lietadiel Challenger 605. V kabíne tohto modelu môže cestovať až 12 cestujúcich, ktorých lietadlo môže dopraviť do maximálnej vzdialenosti 7 400 km, a to v letovej výške až 12 400 metrov.

Na záver spomeňme, že lietadlu Challenger 605 s výrobným číslom 5732 a značkou T7-OCH, ktoré v Košiciach už v roku 2019 bolo, trval let z poľského Rešova (Rzeszów) do Košíc len 25 minút. Z Košíc odletel Challenger do Ženevy, čo mu trvalo hodinku a tri štvrte.

Text a foto: Rado Mlýnek

Novinky

Odoberajte newsletter

Odoberajte najnovšie informácie o našej ponuke do Vašej emailovej schránky.