MENU

Ukrajinská stopa – lietadlá typu Antonov

30 rokov vojenského letectva na Slovensku


Rozdelením Českej a Slovenskej Federatívnej republiky na dva samostatné štáty sa do výzbroje novovzniknutého Letectva a protivzdušnej obrany Armády Slovenskej republiky dostali dopravné lietadlá An-12BP, An-24V a An-26.

Lietadlá so skratkou An v označení vznikli v konštrukčnej kancelárii Antonova pri Štátnom leteckom závode č. 473 v Kyjeve-Sviatošine v Ukrajinskej sovietskej socialistickej republike. Oleg Konstantinovič Antonov bol jej vedúcim od roku 1952. Ako prvé sa dostalo do sériovej výroby roku 1956 vojenské dopravné dvojmotorové lietadlo An-8, rok nato aj zväčšený štvormotorový stroj An-10 Ukrajina, z ktorého bol potom odvodený vojenský dopravný An-12.

Roku 1958 postúpilo do sériovej výroby ľahké dvojmotorové lietadlo s piestovými motormi An-14 Pčolka. Jeho zväčšeného turbovrtuľového nástupcu An-28 vyrábal od roku 1973 poľský závod PZL-Mielec. Od roku 1962 pracovala kancelária Antonova aj na konštrukcii vtedy najväčšieho dopravného lietadla na svete, štvormotorového hornoplošníka An-22 Antej.

Text: RNDr. Michal J. Stolár, Martin Stolár
Foto: Ján Begala, Jan Čadil, Mike Freer, Gerard Helmer, Michal Stolár, Martin Stolár

Viac sa dočítate v časopise Letectví+kosmonautika 3/2023, ktorý vyšiel 1. 3. 2023.

Obsah L+K 3/2023 nájdete – TU.

Novinky

Odoberajte newsletter

Odoberajte najnovšie informácie o našej ponuke do Vašej emailovej schránky.