MENU

Letisko Košice: Fotopohľady do histórie

47. diel, Mladík z roku 1937


Vo Fotopohľadoch sme si už spomínali, že na leteckých dňoch, organizovaných košickým aeroklubom, sa zúčastňujú aj veľmi originálne až (pre nás) exotické lietadlá.

Jedným z nich bol dvojsedadlový cvičný dvojplošník Bücker Bü 131B Jungmann, ktorý sa zúčastnil na Aero Retro Show v roku 2016. Slovo „mladík“ v nadpise tohto príspevku je prekladom nemeckého názvu Jungmann v označení typu lietadla. Typ 131 Jungmann bol prvým lietadlom, ktoré vyrábala nemecká firma Bücker, založená v roku 1933 v Berlíne Carlom Clemensom Bückerom.

Lietadlo navrhol konštruktér švédskeho pôvodu Anders Anderson. Dvojmiestny dvojplošník Bü 131 má trup zvarený z oceľových rúrok a potiahnutý plátnom, krídla majú drevenú nosnú konštrukciu a plátenný poťah. Prvý vzlet tohto typu sa uskutočnil 27. apríla 1934.

Jungmann sa vďaka svojim vynikajúcim letovým vlastnostiam stal štandardným cvičným lietadlom nemeckej Luftwaffe a postupne ho začali používať aj ďalšie krajiny. V roku 1936 sa začala vyrábať verzia Bü 131B, ktorá bola poháňaná výkonnejším motorom Hirth s výkonom 77 kW. Dvojplošník Jungmann má podľa dostupných zdrojov rozpätie krídiel 7,40 m, dĺžku 6,62 m a výšku 2,25 m. Hmotnosť prázdneho lietadla je 380 kg, maximálna vzletová hmotnosť je 680 kg. Dĺžka rozjazdu pri štarte je len 130 m až 140 m, dĺžka dojazdu pri pristávaní je 120 m až 135 m. Cestovná rýchlosť je okolo 170 km/h, minimálna rýchlosť je len približne 82 km/h.

Dnes je už ťažké zistiť, koľko lietadiel Jungmann bolo celkovo vyrobených – odhady však hovoria, že to mohlo byť až 4000 kusov (vrátane licenčnej výroby v okupovanom Československu Švajčiarsku, Španielsku a Japonsku). Po skončení druhej svetovej vojny vyrábal pražský podnik Aero lietadlá Jungmann najprv bez zmien (s označením C-4), neskôr sa do lietadla, preznačeného na C-104, montovali československé motory Walter Minor III s výkonom 77 kW.

„Mladík“, ktorý sa v roku 2016 predstavil na Aero Retro Show v Košiciach, pochádza zo série pre švajčiarske letectvo a bol vyrobený v roku 1937 (výrobné číslo 12).

V roku 1984 ho v Nemecku od základu detailne zrekonštruoval Viktor Arleth a lietal s ním s nemeckou značkou D-EAVV do roku 2012, potom sa jeho majiteľom stal pán Adam Baranec, ktorý mu ponechal jeho nemeckú registračnú značku. S veľkou pravdepodobnosťou išlo o najstaršie letuschopné lietadlo prevádzkované slovenským prevádzkovateľom.

Medzičasom pán Baranec lietadlo predal a o jeho ďalšom osude nemá informácie.

Text a foto: Rado Mlýnek

Novinky

Odoberajte newsletter

Odoberajte najnovšie informácie o našej ponuke do Vašej emailovej schránky.