Vzdušní požiarnici v lietadlách AT-802F

Leto roku 2022 bolo v histórii meteorologických meraní jedno z najteplejších. Súčasne pretrvával akútny nedostatok zrážok, čo viedlo k doteraz najhorším lesným požiarom zaznamenaným v Európe. Podľa európskeho systému informácií o lesných požiaroch plamene zničili 7853,62 km² a zasiahli nielen územia štátov na juhu kontinentu, ale aj krajiny v jeho centre a na severe, ktoré dovtedy na svojom území nemali takmer žiadne požiare.

Jedným z najúčinnejších prostriedkov likvidácie lesných požiarov je letecká technika. Prvý zaznamenaný nápad na boj s ohňom zo vzduchu pochádza od slobodného pána Friedricha Karla von Koenig-Warthausena, nemeckého letca, ktorý sa preslávil diaľkovými preletmi v dvadsiatych rokoch minulého storočia. Počas pobytu v USA roku 1929 pozoroval pri prelete zo San Francisca do Los Angeles rozsiahle požiare v pohorí Santa Lucia v Kalifornii, čo ho viedlo k úvahám využiť pri hasení horiacich lesov lietadlá s nákladom chemikálií spomaľujúcich horenie.

V roku 1945 začala pracovať Lesnícka fakulta Kalifornskej univerzity na štúdii Operation Firestop. Jej cieľom bolo zistiť čo najefektívnejší spôsob dopravy vody lietadlom do požiariska. V rámci pokusov bola do torpédového bombardéra Grumman TBF Avenger inštalovaná nádrž na vodu. Pri viacerých letoch boli overované rôzne výšky a rýchlosti zhodenia vody a študoval sa vplyv vetra. Výsledky sa dočkali zverejnenia a boli celosvetovo uznané za základ leteckého hasenia.

Text: Martin Stolár, Samuel Stolár, Michal J. Stolár
Foto: Ondřej Laurin, Peter Nelson, Bobbi Otte, Dauntless Air, Saab

Viac sa dočítate v časopise Letectví+kosmonautika 1/2023, ktorý vyšiel 4. 1. 2023.

Obsah L+K 1/2023 nájdete - TU.

Knižné novinky