MENU

Prílety a odlety „osemstoviek“ v Košiciach

Keď sa pozrieme na zimný letový poriadok platný pre košické letisko od konca októbra, zistíme, že z východoslovenskej metropoly sa pravidelnými linkami dostaneme bez medzipristátia na 8 letísk v zahraničí.

Najviac liniek obsluhuje írska nízkonákladová spoločnosť Ryanair, ktorá len nedávno rozšírila svoju „košickú ponuku“ na šesť destinácií, keď k existujúcim linkám do Londýna (letisko Stansted), Prahy a Liverpoolu pridala linky do írskeho Dublinu, Viedne a Varšavy (letisko Modlin).

Úmerne s pridaním nových liniek sa na košickom letisku zvýšil výskyt lietadiel, ktoré Ryanair, najväčšia európska letecká spoločnosť, používa. Nejde pritom o nejakú „zmes“ rozličných typov, pretože Ryanair má takpovediac unifikovanú flotilu tvorenú výhradne (až na jedinú výnimku) lietadlami typu Boeing 737-800. Poďme si spolu stručne predstaviť toto najčastejšie sa vyskytujúce dopravné lietadlo na košickom letisku, v leteckom žargóne známe ako osemstovka.

Model 737-800 patrí do série modelov patriacich do radu 737 Next Generation, pričom toto označenie sa bežne skracuje na 737 NG alebo 737 Next Gen. Lietadlá tohto radu tvoria tretiu generáciu typu 737 a ich vývoj sa začal v roku 1993. Prvý vzlet prvého exempláru 737 NG sa uskutočnil 9. februára 1997, do služby zaradila tento model ako prvá americká spoločnosť Southwest Airlines, a to 17. decembra 1997. Rad Next Gen vznikol modernizáciou a zlepšením druhej generácie typu 737, do ktorej patria modely -300,-400, -500 a ktorá dostala označenie Classic. Generácia lietadiel Next Gen sa od predchádzajúcej generácie Classic odlišuje najmä prekonštruovaním krídla, ktoré má väčšie rozpätie i väčšiu plochu, väčšou kapacitou palivových nádrží a zvýšenou maximálnou vzletovou hmotnosťou. Predĺžil sa aj dolet lietadla a zvýšil sa aj počet variánt. Lietadlá sú poháňané úspornými motormi CFM International 56-7, kokpit je vystrojený digitálnou avionikou (tzv. sklenený kokpit, bez obvyklých ručičkových prístrojov). Do generácie Next Gen patria štyri modely (−600/-700/-800/-900) s kapacitou od 108 do 215 cestujúcich. Hlavným konkurentom lietadiel 737NG sú lietadlá európskeho výrobcu Airbus, rodina A320.

Najpopulárnejším modelom série NG je práve osemstovka, ktorá uskutočnila prvý vzlet 31. júla 1997. Prvý sériový stroj prevzala v apríli 1998 dnes už neexistujúca nemecká spoločnosť Hapag Lloyd. Tento model má dĺžku 39 m, rozpätie krídiel 35,8 m a výšku 12,5 m. Pri štandardnom dvojtriednom usporiadaní uvezie lietadlo 162 cestujúcich, maximálna kapacita je 189 cestujúcich. Maximálna vzletová hmotnosť lietadla je 79 ton, maximálny dolet je 7400 km. O obľúbenosti lietadiel 737 Next Gen svedčí aj to, že do októbra tohto roka bolo objednaných 7124 lietadiel, z toho 7 084 bolo dodaných. Na úspešný variant 737-800 zaknihoval Boeing 4991 objednávok, z toho 4989 lietadiel už bolo dodaných. Spomeňme ešte, že prototyp prvej sériovej verzie typu 737 absolvoval svoj prvý let 9. apríla 1967, teda pred viac než 54 rokmi.

Vráťme sa ale k leteckej spoločnosti Ryanair. Tá je kľúčovou súčasťou koncernu Ryanair Group, do ktorého patria aj spoločnosti Malta Air, Lauda Europe, Buzz (Poľsko) a Ryanair UK. Podľa portálu ch-aviation prevádzkuje celý koncern 470 lietadiel, iné zdroje uvádzajú mierne odlišné čísla. Podľa dostupných informácií lieta samotná spoločnosť Ryanair s 258 lietadlami, z toho je 249 lietadiel typu 737-800, zvyšok tvoria najmodernejšie 197-miestne lietadlá Boeing 737 MAX 200 – počet týchto lietadiel vo flotile Ryanairu bude narastať. Možno sa niektorý MAX objaví aj na košickom letisku….

Ďalšie snímky si môžete pozrieť – TU.

Text a foto: Rado Mlýnek

Novinky

Odoberajte newsletter

Odoberajte najnovšie informácie o našej ponuke do Vašej emailovej schránky.