Letecká geofyzika a pestrý život jednej Dakoty

Bielo-modro-červeno pomaľované lietadlo Basler BT-67 s kanadskou poznávacou značkou C-GEAJ priletelo 22. februára 2021 na letisko Erfurt. Prestavaný Douglas DC-3, respektíve jeho vojenská verzia C-47 Skytrain známa celosvetovo pod britským menom Dakota, je jedno z najstarších lietadiel, ktoré stále vykonáva regulárnu leteckú činnosť. Tentoraz išlo o geofyzikálny prieskum územia Spolkovej republiky Nemecko.

Cieľom prieskumných letov bolo získať geofyzikálne dáta o vlastnostiach hornín a ich rozmiestnení pod zemským povrchom. Lietadlo je pre tieto účely vybavené špeciálnymi systémami schopnými odhaliť a zaznamenať geologické údaje, ktoré sa inak nedajú získať. V podstate sú schopné „vidieť“ pod zemský povrch. Informácie sa získavajú meraním gravitácie a gravitačných derivácií označovaných ako gradiometria. Zhromaždené informácie sa použijú ako súčasť širšej štúdie o budúcich aktivitách v danej oblasti.

Technológia použitá pri tomto projekte zahrnovala: Tenzorový gradiometer (Full Tensor Gradiometer - FTG) spoločnosti Lockheed Martin, ktorý môže vykonať merania až 4 km pod profi lom letu. Skúma gravitačné pole hornín alebo tekutín a zaznamená nepatrné zmeny v distribúcii hustoty zemskej kôry vo všetkých smeroch, čo umožňuje stanoviť tvary telies pod zemským povrchom. Magnetometer (Magnetics - MG) s vysokým rozlíšením - zaznamenáva magnetické vlastnosti hornín, a to do hĺbky až 10 a viac kilometrov, čo umožňuje vytvorenie modelu podložia. Doplnil ich radarový výškomer (Radar Altimeter) - zabezpečuje dodržanie výšky nad terénom a jeho údaje sa premietajú do profilu letu a profilu merania.

Text: RNDr. Michal J. Stolár, Alexander Golz
Foto: Alexander Golz

Viac sa dočítate v časopise Letectví+kosmonautika 7/2021, ktorý vyšiel 30. 6. 2021.

Obsah L+K 7/2021 nájdete - TU.

Knižné novinky