Radarový systém lietadla T-50

V stredu 24. júna 2020, píše sa v 7. čísle časopisu ATM, sa v celej Ruskej federácii uskutočnili slávnostné vojenské prehliadky k 75. výročiu víťazstva nad fašizmom. Súčasťou najrozsiahlejšej vojenskej prehliadky v hlavnom meste, Moskve, bol aj prelet 75 lietadiel a vrtuľníkov ponad Červené námestie.

V postupných vlnách prelietavajúcich zoskupení bola zaradená aj formácia štyroch lietadiel T-50, technologických demonštrátorov perspektívneho nadzvukového bojového lietadla Su-57. Stroje T-50 sú vývojovými konštrukciami, čiže fakticky každý kus slúži na vývoj a testovanie konkrétnych špecifických riešení a technológií. Aj preto sa jednotlivé známe kusy lietadiel T-50 častokrát od seba vizuálne odlišujú. Tieto zmeny vidieť aj v čase, tak ako sú stroje počas rozširujúceho sa programu skúšok postupne vybavované konkrétnymi podsystémami a komponentmi. Podobne ako prebieha vývoj samotných platforiem, aj vývoj spomínaných technológií je postupný. Preto jednotlivé stroje menia navonok svoj vzhľad, v posledných rokoch sa zmenil aj ich kamuflážny náter, v prípade niektorých lietadiel dokonca viackrát. Zmena vzhľadu, samozrejme, neznamená fyzickú zmenu tvarov, ale napríklad inštalovanie anténových jednotiek, rozličných senzorov, zbraňových adaptérov a podobne. Hlavne pokiaľ ide o anténové jednotky, miesto ich umiestnenia sa dá niekedy identifikovať podľa iného zafarbenia ich dielektrických (rádiopriezračných) krytov a v prípade ich fyzickej inštalácie aj umiestnením medzinárodne platného označenia aktívneho žiariča.

Tohtoročná vojenská prehliadka, presnejšie povedané jej letecká časť, bola zaujímavá najmä tým, že v skupine štvorice technologických demonštrátorov perspektívneho nadzvukového bojového lietadla Su-57 bol aj stroj T-50-8, ktorý je pri pohľade na palubné elektronické systémy zatiaľ asi najkomplexnejšie vybaveným lietadlom T-50. Na tomto stroji nesúcom palubné číslo „058“, prelietavajúcom ponad Červené námestie, bolo zospodu vidieť označenie aktívnych žiaričov až na dvanástich pozíciách. Okrem rozmerného ostrého nosového kónusu kryjúceho anténu viacúčelového radaru smerujúcu vpred, bočne nasmerovaných radarových antén, krídlových radarových antén, rozmernej chvostovej antény a pravdepodobne antény radarového opytovača to boli aj vôbec po prvý raz videné anténové jednotky v koncových plochách krídla.

Text: Miroslav Gyűrösi
Foto: autor, saidpvo.livejournal.com

Celý článok si môžete prečítať v časopise ATM č. 7/2020. Obsah júlového čísla nájdete TU.

 

 

Knižné novinky