Životaschopný a flexibilný

Ľvovský štátny letecko-opravárenský závod modernizuje nielen MiG-29 Stíhacie lietadlo ruskej výroby MiG-29 je jedno z najznámejších bojových lietadiel súčasnosti. Z výrobných liniek vyšlo viac ako 1600 kusov, ktoré boli významným exportným artiklom bývalého Sovietskeho zväzu a platí to aj v prípade dnešnej Ruskej federácie. Boli exportované do 21 krajín. Ďalšie boli reexportované či sa dostali do výzbroje štátov po rozpade iných štátnych útvarov ako Československa a Sovietskeho zväzu. Dnes slúžia v 26 vojenských letectvách sveta. Ich modernizácia a údržba je lukratívny obchod. Preto sa do neho zapájajú viaceré subjekty, medzi nimi aj Ľvovský štátny letecko-opravárenský závod z Ukrajiny.

História závodu
Po obsadení západnej Ukrajiny Červenou armádou na jeseň roku 1939 a rozdelení Poľska medzi Nemecko Adolfa Hitlera a Sovietsky zväz Josifa Vissarionoviča Stalina vznikol 15. októbra 1939 v hangároch a dielňach bývalej 6. opravárenskej základne Vzdušných síl Poľskej republiky na letisku Skniliv v Ľvove nový subjekt pre opravu leteckej techniky. Na základe rozkazu veliteľa letectva Zvláštneho západného vojenského okruhu No. 43 dostal názov 133. stabilné letecké dielne. Úlohou dielní bolo zabezpečiť opravy vojenskej leteckej techniky používanej na okupovaných územiach.

Po počiatočných opravách a rekonštrukciách dielne spustili prevádzku. Do napadnutia Sovietskeho zväzu ozbrojenými silami Nemeckej ríše a jej spojencov 22. júna 1941 sa zaoberali opravami a údržbou stíhacích lietadiel I-15, I-15bis (I-152), I-153, I-16, Jak-1, LaGG-3 a MiG-3, bitevných lietadiel Il-2, rýchlych bombardérov SB a ťažkých bombardérov TB-3, ako aj viacúčelových lietadiel U-2 (Po-2). Okrem sovietskej leteckej techniky sa zaoberali aj opravami ukoristenej poľskej leteckej techniky, menovite lietadiel RWD-8 a PWS-26.

Text: Alexander Golz, RNDr. Michal J. Stolár
Foto: Alexander Golz

Viac sa dočítate v časopise Letectví+kosmonautika 9/2017, ktorý vyšiel 6. 9. 2017.

Obsah L+K 9/2017 nájdete - TU.

Knižné novinky